Tuesday, September 30, 2014

Kepentingan minum air




Kenapa harus.no..no..bukan harus..boleh dikatakan wajib minum air putih yang mencukupi.. melalui pembacaan..saya cuba kongsikan sebab-sebab utama kenapa saya dan awak harus minum air yang cukup.

1.Heart Healthy -- minum air yang cukup dapat mengurangkan risiko serangan penyakit jantung..A sic-year study published on May 1, 2002 America Journal of Epidemiology found that those who drink more than 5 glasses of water a day were 41% less likely to die from a heart attack during the study period than those who drank less than two glasses.

2.Energy..kekurangan air akan menyebabkan anda cepat mengantuk dan membuatkan diri anda cepat letih. Kekeringan dalam badan menarik tenaga anda dan membuatkan anda cepat letih. Sekiranya anda dahaga, anda sebenarya sedang dihidrat dan ini akan menyebankan ada lesu, otot lemah, keletihan dan simptom lain. (semalam sebab tak dapat minum 2 liter air semasa mengajar, rasa macam nak mengamuk kat setiap kelas yang masuk sebab tekak kering dan rasa penat sangat).

3-Weight loss..untuk anda yang sedang berdiet dan menurunkan berat badan...anda memerlukan air yang cukup sebagai alat untuk menurunkan berat badan. Air putih dapat menggantikan air lain yang mempunyai kandungan kalori yang tinggi seperti soda dan jus. Selain itu, air putih juga mampu mengurakan selera makan anda..maksudnya, sekiranya anda lapar, anda sebenarnya sedanng haus. so..pilih untuk minum air terlebih dahulu...sekiranya masih lagi lapar..anda memang sebenarnya tengah lapar..minum air sebelum makan juga mampu membuatkan selera anda untuk makan banyak berkurangan.

4.Headache cure..gejala lain bagi kekurangan air adalah sakit kepala..kekeringan ataupun dehydration adalah salah satu punca atau penyebab anda sakit kepala.

5.Healthy skin.. Konsisten minum air, dan lihat perubahan pada diri anda. Air yang cukup akan membantu proses detok ataupun pembuangan toksin dari badan dan membuatkan anda kelihatan lebih berseri.

6.Digestive problems..sistem penhadaman kita memerkukan air yang cukup untk diest the food. So water can help cure stomach acid problems, and water along with fiber can cure constipation.

7.Cleansing..air juga digunakan oleh badan untuk mengeluarkan segala toksin yang tidak diperlukan oleh tubuh,

8.Cancer Risk..minum air yang cukup mapu mengurangkan kanser usus sebanyak 45%, Bladder cancer 50% dan berpotensi mengurangkan risiko kanser payudara.

9.Better excercise..Air yang mencukupi dalam badan dapar membantu melancarkan proses senaman. Kekringan dan kekurangan air akan menyebabkan senaman anda menjadi perlahan dan susah. Anda juga akan merasa lebih cepat penat daripada biasa.

**sekarang anda sudah mengetahui tentang sebab utama kenapa harus minum air putih yang mencukupi..air putih ya..jom ubah gaya hidup..untuk lebih cantik dan sihat**

hubungi saya, Nabilla Huda
sms/ws/telegram :014-5342306
Fb : Pepel Ungu






No comments:

Post a Comment